|
|
Et eksempel på en 3. grads barndomsforbrænding: En times tid senere bliver jeg vækket af Hugo, som har slæbt 2 madrasser ned på plænen og nu sidder og tæsker løs på dem med vores ketcher. Jeg opfordrer folk til at hente nogle flere madrasser, så vi kan få banket støvet af dem. Snart står der et lille heppekor omkring ham, imens han uartikuleret raser ud imod sin far. Da han til sidst falder omkuld på madrassen og har pustet ud, spørger jeg uskyldigt: "Hvordan føles det at være så intenst bundet til din far i had og foragt Hugo?" Han ser ret overrasket op på mig og siger: "Men det ønsker jeg slet ikke. Jeg vil ikke være bundet til ham på nogen som helst måde! Jeg vil være fri af ham." Ebbe: "Prøv at sige det til madrassen, der." Hugo: "Jeg vil slet ikke have noget at gøre med dig. Du har gjort mig nok ondt! Ha! Jeg er heldigvis ikke bange for dig mere!" (Han ler højt og flipper lidt ud i latter og diffusitet et øjeblik, men så er han klar igen). Hugo: "Du er simpelthen dumpet. Jeg vil aldrig mere kalde dig Far. Den titel fortjener du simpelhen ikke. Du var en elendig far. Du er dumpet. Du forstod dig jo overhovedet ikke på børn. Mig forstod du i hvert fald ikke. Fald død om. Jeg er fandme da ligeglad. Jeg glæder mig til, at du dør, så er jeg endelig fri for dig. Du er jo den rene ynk. Ha! Du er jo bare en slatten madras." Ca. sådan hidser han sig op og ned flere gange, fulgt af nogle ketcherslag. Det synes han godt at kunne lide. Ebbe: "Jeg får en følelse af, at du kan stå og skælde den dumme gamle mand ud i årevis og ligegyldigt, hvad du siger og råber ad ham, så vil han jo aldrig kunne give dig et ordentlig svar. Har du også selv den følelse Hugo?" Hugo: "Ja, det synes uendeligt. Jeg kunne blive ved lang tid endnu. Ulla bryder ind: "Og hvad tror du så, det vil ende med?" Hugo: "At jeg vil være helt ødelagt og udmattet." Ebbe: "Kan du nu forstå, hvad jeg mener med en negativ binding? Det farlige ved at føle så meget had, foragt og hævnlyst er, at det er så uendeligt og koldt. Det stopper først med mord eller selvmord - enten konkret, eller som et tab af dig selv. Det kan ende med, at du føler dig lige så kold, død og tom, som han synes at være. Du leger jo med i hans spil, som var du en marionetdukke! Du søger en skurk at hidse dig op på, ellers falder du bare helt sammen og sidder og venter på Godot, eller hvilket mirakel, du nu kunne ønske dig. Jeg synes, det er spild af dit liv! Hvor længe gider du sidde så fastlåst i den farbinding. Den ødelægger jo dit humør? Hvordan pokker bryder du dog den lænke?" Hugo: "Jeg kunne give ham nogle flere tæsk med ketcheren, prøve at slå ham ihjel?" Ebbe: "Ja, det kunne du - og det ville også ende med, at du bliver totalt udmattet. Hvad kan du finde på, som har lidt mere personlig stil og humor Hugo?" Hugo: "Det bedste ved det hele er, at lige nu er jeg virkelig ikke bange for ham! Det føles rart. Nej, jeg er slet ikke bange for ham mere! Det er befriende at mærke." De´r var jeg vist gået glip af noget vigtigt, så jeg læner mig tilbage. Hugo strækker sig ud i hele sin længde og ryster kroppen godt igennem. Ebbe: "Hvad føler du nu?" - og alle ler af mit tåbelige spørgsmål. Da vi er blevet seriøse igen, spørger Lisbeth: "Jeg sidder og tænker på, om din far også er bange for dig?" Hugo: "Tror du det, hvorfor skulle han dog være det? - Han besøger mig ikke og ringer aldrig. Han synes at være aldeles ligeglad med mig. Jo, jeg tror, du har ret. - Jeg kan godt forestille mig, at han var bange for mig. Det kan jeg godt føle foragt for. Jeg var jo bare en lille dreng." Han er lige ved at hidse sig op igen, da jeg afbryder ham. Ebbe: "Det er nok sandt, at I to aldrig har kunnet forstå hinandens angst. Javist, men hvad betyder foragt for dig? Du kan jo blive ved og ved med at hænge fast der. Foragten er for mig udtryk for mindst 2 ting, nemlig: 1/ at du måske ønsker at dræbe ham og 2/ at du har et meget stift lille dommersystem inden i, som dumper folk og udkårer vindere hele tiden - ligesom ham. Hvad betyder din foragt for dig Hugo?" Hugo: "At jeg kan brække mig over ham. Jeg kan mærke, jeg nu er bange for, om jeg har taget skade af, at have haft ham som far?" Ebbe: "Prøv at spinde en ende over den tanke." Hugo: "Jo, der var en pige, der engang spurgte mig, om jeg ikke, et eller andet sted, tror, at der er noget forkert ved mig, siden jeg kan føle så intenst et had og afsky for ham. Det sagde mig noget, for den følelse af "at være helt forkert skruet sammen" kender jeg godt." Ebbe: "Javist, og du er selvfølgelig forkert, ifølge hans lille lukkede vinder- & tabersystem. Giver du ham virkelig ret i den påstand? Er du en vinder eller en taber i dine egne øjne Hugo?" Hugo griner og tjatter ud efter mig. Der udvikler sig en kort pudekamp, da Hans kaster en pude efter Hugo, som kaster den efter Hanne, som kaster den tilbage til Hans. Lidt efter siger han: "Men hvordan kommer jeg fri af ham?" Ebbe: "Ved at turde leve dit eget liv efter dine egne spilleregler. Jeg ved ikke, om du orker mere nu Hugo, men vi kunne jo starte med en scene, hvor du mødes med ham, lige inden han dør på hospitalet af brok og kræft. Prøv, om du kan sige farvel til ham med en lille improviseret gravtale." Den sidder han lidt og tygger på. Så tager han en madras og lægger Gert, som i det samme kommer forbi med en kold øl, ned på den. Gert leger troskyldigt med. Han er dog ved at få øllet galt i halsen, da han opdager, at han skal forestille at være Hugos far på dødslejet. Hugo: "Du er døende og ligger ensom på hospitalet. Det har du rigtig godt af! Du har fået en eller anden frygtelig pinefuld sygdom - jo, du er ved at dø af kræft!" Ebbe: "Det er den allersidste gang, du ser ham nu Hugo. Hvad vil du sige til ham?" Hugo tager sin nu ret groggy far (Gert) i hånden og siger: "Nå farvel din gamle skurk. Du har altid været et åndsvagt grimt monster. Jeg er ikke ked af, du snart skal dø. Jeg har været meget vred på dig - og jeg har savnet dig. Jeg lærte dig aldrig rigtig at kende. Du lærte i hvert fald aldrig mig at kende. Der er så lidt sjovt og godt, som jeg kan mindes med dig. Det er jeg ked af." Ulla bryder ind: "Er der overhovedet intet godt, du kan sige til ham?" Hugo: "Jo, du var ikke et monster hele tiden. Du havde også dine gode sider. Du tog mig ofte med ud at fiske, og så stod vi der. 2o meter fra hinanden, uden et ord, men du var alligevel god at gå tur med. Du lærte mig at holde af naturen. Jo og så lærte du mig også at køre bil - og lånte mig engang 1oo kr, men du sagde aldrig noget godt om mig, så - that´ s all!" Ebbe: "Hvad er det allersidste, du vil sige til ham?" Hugo: "Du skulle aldrig være blevet far. Det job egnede du dig ikke til. Nu håber jeg, at du endelig får fred og snart sover blidt ind. Sov godt, din tåbelige gamle skurk." Hugo ser smilende på mig og siger: "Nu gider jeg ikke sige mere til ham." (han har tårer i øjnene). Ebbe: "Nyd det. Hvad har du lyst til nu?" Hugo går hen til forstærkeren og sætter Steppenwolffs gamle "Born to be free på" igen. Bagefter danser han lang tid alene til noget musik, han selv har taget med. Senere fortæller han mig, hvordan han i de første danse opdagede, at han stadigvæk kæmper med sin far. Han havde hoppet og danset på hans grav. "Men så stod jeg pludselig der, helt stille. Jeg troede ikke, at jeg havde flere kræfter. Så skete der det, at jeg tydeligt kunne føle, at jeg dansede alene for min egen skyld. Lige med eet var jeg ude af hans cirkus - og helt alene. Men jeg stoppede ikke. Det er dejligt at mærke, at jeg også har min helt egen energi, som slet ikke har noget med ham at gøre." Han sender mig et smil, der varmer. På et intensivt ugekursus er det svært at skelne mellem arbejde og fritid. Det, at tage afsted med så mange mennesker til et lille hus langt ude på landet, gør, at vi næsten hele tiden mere eller mindre bliver indblandet i det sociale liv - heldigvis! Der sker utroligt meget udenfor terapilokalet. Ind imellem har jeg haft en oplevelse af, at deltagerne i terapigrupper er som popcorn på en pande. Pludselig springer der en og piff paff puff springer der flere - når tiden er inde til det. I starten af ugen foregår psykodramaerne kun oppe i terapilokalet, men efterhånden som ugen skrider frem og deltagerne bliver mere trygge ved hinanden foregår der mange spændende møder og dramatiske udvekslinger overalt. I køkkenet, udenfor huset og alle mulige andre steder. Nogle gange har jeg oplevet det, somom gruppen er et bål, hvor nogle gløder ind imellem blusser op og spontant sætter et større bål igang. Det er vigtigt - også for os, som er ledere - at gå ture og være os selv, for at passe på vores energi, så vi er mere veloplagte, når vi mødes i lokalet ovenpå. Det er udmattende og spændende at have vores job. Det, som sker inspirerer til, at vi samtidig også må arbejde med os selv. Vi engagerer os også personligt og skal samtidig ikke forstyrre forløbet med vores personlige følelser. Det er en svær balanceakt at være på et sådant job og være sig selv. |
|
|