Der er altid nogle, der har det værre til eksamen, end du:
 





Lidt om Indvielses-ritualer
Nogle er mere besynderlige end andre.
Enhver kultur har sine overgangs- ritualer.
Ovenstående billede viser, hvordan "eksamen"
foregår hos Sioux-indianerne. Her blev unge krigere
hængt op under loftet med kroge i brystmusklerne
indtil de fik en vision om, hvad de ville være
når de blev voksne.

Massai stammen i Kenya sendte deres unge mænd
ud i bushen for at nedlægge en løve eller stjæle en okse
fra nabostammen Samburuerne, eller fra den hvide mand.
Og hos nogle Amazonindianer bliver pigerne sendt ud
i en ensom skovhytte i op til 6 måneder
for at kunne vende hjem som kvinde.

Det er da noget, der vil noget
og en præstation at være stolt af.
Overgangen fra at være en dreng og pige
til at blive mand og kvinde har siden tidernes morgen
været sat i system på sådanne mærkelige måder.

I vores kultur går vi til mere
eller mindre absurde rituelle eksamener,
hvor vi blot får et tal på, hvor dygtige vi er.
Det sker til trods for at ingen hidtil har kunne bevise
at en god karakter f. eks. til studentereksamen
vil medføre, at du også får en god karakter
på universitet - eller et flot karriereforløb.
Det er der rent faktisk ingen beviser på!

I stedet for et - undertiden alt for afgørende - tal
(der altså ikke udsiger noget om senere præstationer)
kunne jeg ønske, at "det at gå til eksamen" blev mere
end blot et karakterræs, hvor et mytisk gennemsnit
pludseligt bliver helt afgørende for - om du frit
kan vælge, hvor og hvad du vil læse videre.

F. eks. kunne der være en skriftlig udtalelse
fra dine faglærere om, hvad du især er god til,
hvad du ikke er så god til - og hvad du har lært.
Samt måske nogle forslag til, hvordan du kan
blive bedre fremover. Dvs et mere uddybet
og mere fremadrettet brev til dig?

Men det vil selvfølgelig fordre at dine lærere
lærer dig bedre at kende og vil straks blive nedstemt
derude hos arbejdsgiverne, der jo som du ved elsker tal.
Især dem, der står på bundlinien.

Da jeg sidst i 1960´erne var lektor på
Lærerhøjskolen Emdupborg i København
mødte jeg en forsker ud i pædagogik, der havde samlet
eksamenskarakter igennem flere år af danmarks realeksamens
og studentereksamener - og havde sammenholdt disse tal
med disse elevers senere karriereforløb.

Det pinlige var ... at det simpelthen ikke
var muligt at forudsige at de der scorede højt
til real- og studentereksamen også var dem, der senere hen
fik høje karakterer på universitet og succes ude i erhvervslivet.
Der var simpelthen ingen prognostisk værdi overhovedet
bl. a. fordi at der er en stor forskel på "noget man selv
har valgt at studere" - og at opfylde en lærers ønsker.

Mange af de, der fik 10 og 13-taller i gymnasiet,
faldt faktisk fra, når de selv skulle styre deres studieforløb,
imens andre med 7 og 8 taller i gymnasiet steg helt
til tops, når de fandt deres ønskestudie og job.
Det er 2 vidtforskellige situationer!

Kort sagt
Er det ikke lidt vel tosset at tro
at et tal alene kan give en fair beskrivelse
af hvad du har lært, hvad du er speciel god

-
og mindre god til? Og når vi også ved at det ikke
kan bruges til at forudsige noget holdbart om dit videre forløb
såvel i studiesammenhæng som mht. fremtidig jobkarriere
Er det så godt nok - eller bør vi ikke nytænke
den måde vi vurderer hinanden på i skolen?

Pøj pøj fra Ebbe


PS.
Tankevækkende links:
Det vigtigste jeg lærte, var
at kunne konkurrere om tomme tal:
se: politiken.dk/i-skolen-konkurrerer-vi-bare-om-tomme-tal/
+ politiken.dk/daem-op-for-det-voldsomme-fokus-paa-praestation/
+ politiken.dk/oproeret-ulmer-hos-generation-praestation/

Forslag 1. Afskaf eksaminer og karakterer:
politiken.dk/debat/afskaf-eksaminer-og-karakterer/

+Vurder dig selv og os andre ud fra nye og bedre mål:
f. eks. : Hvor god er du i dag til at opnå en god kontakt?
+ Hvor stor er din sociale - og emotionelle intelligens?
+ Hvor god er du til at ..... ? Nævn noget du vil lære.

+ fra USA, er her nogle skolekritiske videoer
se www.brasschecktv.com/videos/schools
f. eks. schools-are-prisons-1/prison-vs-school.html

og her lidt om Carl Gustav Jung, efter eksamen
- som studerede menneskets urgamle ritualer - og drømme.