Kapitel 6 - indledningen
    Morgen opvarmningen
    den 3. morgen.



    Når du danser,
    lader du så musikken styre dansen,
    eller bruger du musikken til at inspirere din dans?
    Onsdag morgen står vi igen udenfor på plænen i en cirkel.
    Jeg starter med følgende instruktion til Santana´s stille guitarmusik:
    "Forestil dig, at du har en lille sø af velduftende olie i begge dine håndflader.
    Bevæg hænderne rundt i bløde drejende bevægelser og mærk, hvordan olien
    trænger dybt ind i alle håndens mange små knogler og led - helt ud i fingerspidserne.
    Leg med små lette cirkulære flydende bevægelser uden pludselige ryk eller pauser
    - og forsæt med at lade "olien" bevæge sig op i håndledene, underarmene,
    albuerne og overarmene kommer med efterhånden.

    Og lad nu skuldrene komme mere med
    i bevægelsen i en jævn og ubrudt bevægelse. Følg impulserne
    og lad mere af kroppen komme med i denne flydende bevægelse,
    der ikke holder op. Skuldrene og nakken løsner sig
    - og bevægelsen breder sig ned over din rygsøjle,
    ned over bækkenet til benene - og fødderne.



    Og bliv nu endnu mere eet med de bevægelser,
    som varmer dit bækken op og lad energien flyder ned i dine lår, dine knæ
    - helt ud i dine fødder, og gør dig varm, smidig, vågen og dejlig energifyldt.
    Når hele kroppen er kommet med i denne flydende bevægelse,
    så prøv at bevæge dig hurtigere - ja endnu hurtigere.

    Leg med forskellige tempi. Prøv at finde dit helt eget tempo
    og find frem til en endeløs flydende rar bevægelse til den musik,
    som lige straks kommer, og mærk hvordan det føles
    når bevægelsen er fra dig og ikke fra musikken.

    Jeg sætter Sally Oldfields "Mirrors" på - med den smukke tekst
    og fortsætter med hendes glade rytmiske sang "Mandala" (begge
    er fra "The Collection", 1986) og derpå vilde congas fra Brent Lewis
    "Samba de Drum" og "Catch the wild man" ("Rhythm Hunter", 1993).
    De giver en masse liv, bevægelse og sjove kontaktdanse i midten.
    (Som du kan se på disse fotoes.)

    Efter ca. 30 minuter foreslår jeg, at de, som har lyst til at danse videre,
    gør det - mens de, som mere har lyst til at "putte i sandwitch"
    eller prøve noget nyt, finder 1 - 2 andre og derpå daler ned
    på en af de madrasser, som jeg har lagt frem.

    Mona og Lotte lægger sig
    ude i ydercirklen og putter sig tæt sammen.
    Poul lægger sig på ryggen på en madras. Lisbeth er nede ved hans fødder
    og Otto er oppe bag hovedet. Herfra ligger Poul og laver nogle sjove
    rullebevægelser, som en lille gyngehest. Det ender med han ruller
    op at stå, og trækker Lisbeth og Otto med sig rundt på græsset.

    Gert, Hans og Hanne danser sammen,
    imens Henrik, Michelle og Ulla skiftes til at danse solo i midten.
    Dansene bliver friere og mere individuelle, når glæden ved
    at danse bobler frem og kroppen tager over.






      Jo mere du er eet med det, du gør
      jo mere forvandler dansen dig også
      F. eks. står Hugo længe helt stiv, og stille.
      Indeni føler han måske en frygt og usikkerhed?
      I stedet for at analysere og verbalisere hvordan han har det
      lægger han sig ned på ryggen og leger med sine hænder et stykke tid,
      indtil han med et spjæt kommer op at stå og danser mere afslappet
      rundt om os andre - skiftevis i kontakt og alene.

      Efterhånden gror der en mere udadvendt kontaktglad fyr frem,
      som bare har det sjovt. Da han har danset sådan et stykke tid med Poul, Lisbeth
      og Otto, falder han helt sammen. Hovedet hænger. Han sætter sig tungt ned
      i græsset henne hos Mona og Lotte. Mona rækker ud efter ham.
      Lidt efter ligger han tæt ind til dem i en varm menneskesandwich,
      lyttende til musikken - og afspænder sin stive anspændte krop.

      Ulla har også svært ved at finde sig selv i dansen her til morgen.
      I starten danser hun uroligt rundt, som en lille pige, der ønsker ros og godkendelse.
      Hun drejer sig rundt, smiler meget og er næsten lige ved at neje. Hun er livlig
      og charmerende - samtidig med, at hendes krop er stiv som en dukkes.
      Der er noget stift og uvirkeligt over de bevægelser, hun laver.

      Men efterhånden som dansen fortsætter begynder behagesygen at forsvinde.
      Hændernes bevægelser bliver skarpere og mere kraftfulde. De forvandles til kløer.
      Munden bliver fordrejet. Hele kroppen er anspændt og fordrejet. Hun begynder
      at trække vejret støjende, siger uhyggelige lyde, mens hun kradser og flår
      i en usynlig barriere - som måske er et slør eller?

      Jeg danser nysgerrigt nærmere.
      Står dansende foran hende og iagttager hendes kamp for at komme ud
      af "det", som hun står og flænser i med sine klør. Jeg får lyst til at lægge mig
      ned foran hende og "forvandler mig til et rovdyr", som hvæser animerende lyde
      til hende. Det gør hende endnu vildere, og pludselig kaster hun sig over mig.
      Vi ruller rundt på græsset i en ny legende vild dans, som ender med,
      at vi sidder et stykke fra hinanden og puster.
      Så ser vi på hinanden og ler.

      I en fri dans glemmer vi mennesker hurtigt
      vores pæne veltilpassede facader og masker.
      Vi får mere levende ansigter, som viser mange flere af de følelser,
      som vi ellers skjuler i hverdagen. Vi får også hurtigt bedre kontakt
      med dybereliggende følelser, som træder frem
      - og giver dansen dybde og inspiration.



    Vi er alle mere eller mindre fyldt med tilbageholdte bevægelser
    og følelser, som vi af den ene eller anden grund ikke kunne udtrykke
    fuldt ud på rette tid og sted - og de er ret primitive, helt uden nuancer i starten.
    Nogle kan føres direkte tilbage til ufærdige følelsesladede hændelser i hverdagen
    ja, måske til sår fra fortiden. En halv bevægelse rettes ud, og viser sig at indeholde
    en vild kaotisk fægten med armene - der måske ender med, at disse vilde arme
    undervejs får lyst til at omfavne, slås eller lege med den person,
    som du ellers havde det allersværest med.

    Du kan også opdage en ny delperson i "din indre familie".
    Du overraskes indefra! Det er utroligt, hvor ofte din krop kan
    huske en bevægelse - eller "noget", som din bevidsthed
    helt havde glemt eller fortrængt.

    Intense meditative danse kan også vække indre totemdyr,
    visioner - eller indre symboler, som kan have deres helt egen magi.
    Oplevelsen kan føles som en smagsprøve på noget helt nyt og ukendt.



      I begyndelsen husker danseren
      kun meget lidt af dansen bagefter. Men gradvis
      lærer du at lade bevægelsen gro frem fra det stille sted indeni,
      dit centrum, og udvikler en større nysgerrighed og opmærksomhed
      over for, hvad det i grunden er, din krop gør. Derved får du en bedre
      og bedre kropslig og psykisk intuitiv fornemmelse af, hvorfra dine bevægelser
      kommer, og hvad det egentlig er at du udtrykker emotionelt
      - uden at det behøver at forstyrre dig, tværtimod.

      Meget ofte kommer der indre billeder frem,
      som du måske får lyst til at gå dybere ind i. Hvis du gør det nysgerrigt
      og i starten i slow motion, så varer det ikke længe, inden der vokser
      en stærkere følelse frem, som er din indre musik. Den gør din dans
      endnu mere udtryks- og meningsfuld.

      Andre gange kan du starte med allerede at have en stærk følelse,
      og være ret ubevidst om de indre billeder, som ville kunne gøre
      din intense følelse meningsfuld. Du følger bare tillidsfuldt efter
      de udtryk dine arme og krop helt spontant har lyst til,

      og lige pludselig minder din dans dig om noget, du ved er sandt.
      Du får et glimt af noget - og måske går du ind i billedet og en ny stemning.
      For lidt efter at opdage, at dette billede og dine bevægelser også forandres
      af mødet med dit indre landskabs drømmeagtige flydende billeder.

      Se f. eks. hvordan Gert starter med at stå tæt sammen med Hans og Hanne,
      for derpå at synke sammen i overkroppen og hænge tungt og afslappet ned
      i den bioenergetiske elefantsnabel-position fra i går. Herfra gror der
      en slow motion bevægelse frem i ryggen, som fører til,
      at han meget langsomt kommer op at stå igen.

      Herfra strækker han sig befriende ud i rummet
      i et stort dejligt flitsbuestræk, som viser, hvor stor han også kan være.
      Indeni, fortalte han bagefter, havde han igennem denne enkle bevægelse
      gennemlevet sin tiltagende livstræthed. Han gik dybere ind i følelsen af
      at ønske at give op, og havde overvejet muligheden for at lade sig
      glide helt ned på jorden og lægge sig til at dø.

      - Så havde han mærket en stigende trods, som sagde "stop!"
      og "Nej!" Det var til opgivelsen, opdagede han, og i stedet for havde
      den indre stemme budt ham igen at komme op at stå på sine to ben.
      Det havde været en kamp, hvor han pludselig oplevede,
      at Hans var hans far, Hanne hans mor
      og han selv en lille dreng.

      I den foroverbøjede bue havde han også mærket en frygt i sine endeballer,
      fra dengang han var lille. Han var kommet til at huske på, hvor ofte han
      som barn havde fået tæsk af sin far. Minderne var vældet frem,
      og frygten var næsten ved at få ham til at falde helt sammen.
      Desto større var hans glæde derfor, da han mærkede,
      at Hans tog et venligt tag i hans overarm
      og blødt skubbede hans ende fremad.

      - "Det var, som om du forsøgte
      at sige til mig, at jeg ikke skulle give op!
      Du viste mig, at jeg havde nosser og ikke skulle skamme mig over,
      at jeg var så lille og dum og umulig, som jeg vist stod og følte mig
      i det øjeblik", fortalte han bagefter til den forundrede Hans,
      der havde haft en hel anden oplevelse.

      Hans´s spontane venlighed havde vendt Gerts bevægelse
      og opmærksomhed væk fra det pinefulde fra dengang. I stedet for
      havde Gert intenst mærket, hvor meget han havde savnet en kærlig far,
      der kunne have hjulpet og støttet ham - og "som virkelig var der for mig",
      som han fortalte over kaffen efter morgenens dansemeditation.

      Elsker du at danse, kender du sikkert også
      et andet spændende øjeblik, nemlig der, hvor du som danser er væk,
      og kun dansen er til. Dér, hvor du ligesom forsvinder helt væk
      fra tid og sted. Er eet med musikken, er i nuheden og det hele.

      Det kan ske helt blidt
      og stille og virke meget dybt - og det kan skrue sig op
      som i en ekstase, hvor du på samme tid danser dig
      selv helt ud - og samtidig vender hjem i dig selv.


      Du kan læse mere om at danse meditativt
      her: www.psykoweb.dk/psykodrama/dans2.htm


      Pointen er:
      Du har ikke en krop, du er også din krop
      og en dejlig energisk måde at løsne op og give slip
      i alt det tilbageholdte og det ukendte i dig er
      at danse ind til du er eet med dig selv
      igen, og igen.


      Klik tilbage til
      Kapitel 6: At gå 1 trin dybere, her



    Klik her til Kapitel 6,
    den næste side



    Se Indholdsfortegnelsen
    Psykodrama bogen

    Se her indbydelsen til ugekurset
    der beskrives i PsykoDrama-bogen



    og vores 2. bog
    Bid livet i låret og find dig en kæreste.


    tilbage til index

    over hele www.psykoweb.dk