.
Om at øve sig i
at tale mere direkte fra hjertet,
så du bliver lettere at forstå.
start med at se disse 15 spørgsmål:
"Det kræver mod at gå op imod dine fjender.
Og et endnu større mod at sige nej til dine venner."
- citat fra J.K.Rowling.
Sig din mening uden omsvøb.
Taler vi om tonen, ærligheden og direktheden
i de ord og sætninger vi bruger til at gøre os forståelige
(- og måske vinde diskussioner og hyppigere få ret i,
at vores mening er værd at lytte til, dvs du er vigtig).
Ja så er der mindst 4 måder at sige noget vigtigt på:
A. Du kan tale ned til en anden /de andre.
B. Du kan indordne dig og tale op til en anden /de andre.
C. Du kan øve dig i at tale lige ud, øje til øje, tale mig til dig
.....dvs. at være assertiv .= .være selvsikker/ selvbekræftende.
D. Og så kan du selvfølgelig vælge at være tavs.
Lad mig gøre dette mere konkret
ved at vise dig disse 15 spørgsmål en journalist sendte mig
og hvor jeg (EM) gav hende disse svar i den assertive stilart:
Hvordan får du det sagt,
så du bliver hørt og forstået?
1. Din veninde vil gerne låne din nye bil
men du ved, hvordan hun kører og vil helst sig nej.
Jeg vil sige: ”Desværre du. Jeg låner aldrig min tandbørste, bil
eller computer ud, uanset til hvem. Det har jeg dårlige erfaringer med.”
Eller sig blot: ”Nej, det må du ikke.” - for hvad er der dog at undskylde?
Eller sig kun "Nej." - uden at give en forklaring, er også et muligt svar.
2. En kollega fortæller en racistisk vittighed.
Det gør dig sur, men du ved ikke, hvordan du skal reagere.
Enten vil jeg sige en modjoke eller gå væk, hvis idioten da ikke bruger sin joke
til at ydmyge en, der er mere solbrun end jeg, der lige nu står og hører på.
Ytringsfrihed er også en frihed til at alle har ret til sin egen opfattelse,
men en klar Mobning, ja ethvert ondsindet angreb på en ven,
skal selvfølgelig stoppes. Det er jo det, man har venner til.
3. En veninde beder dig anbefale hende til et ledigt job i dit firma.
Du holder meget af hende, men mener ikke, hun egner sig til jobbet.
Jeg vil tænke, at hvad ved jeg i grunden om det?
Hvis hun ikke egner sig til jobbet, vil hun sikkert få det at vide af
den person, der skal ansætte hende. Så hvorfor skulle jeg ikke hjælpe hende
ved at fremhæve hendes gode egenskaber? - Det kunne da være hyggeligt
at hun arbejdede samme sted. Vi ville f. eks. få mere at snakke om.
4. En veninde bagtaler en fælles veninde.
Du vil helst holdes udenfor, men vil ikke fornærme nogen.
Og derfor vil jeg gå, eller dreje samtalen hen til noget mere interessant.
Går jeg ind i dette sladder-bonding, vil min veninde måske tænke at det
kan jeg selvfølgelig også gøre imod hende - så det handler om tillid.
Når jeg ikke sladrer om andre, sladrer jeg heller ikke om dig.
5. Din chef læsser altid ekstra arbejde over på dit bord. Du nyder
hendes taknemmelighed, men er træt af altid at trække det tunge læs.
Dette vil jeg da fortælle hende ligeud, og sige at det og det ikke er muligt.
”Hverken ros eller pisk kan få mig til at gøre mere, end jeg gør nu. Sorry!”
Fordi det er mit ansvar at kende mit job, mine grænser og begrænsninger.
Enhver chef er per definision en, der altid vil læsse mere over på dig,
end du kan nå. Sådan er det bare ”at være under” en chef.
6. Trods ligestilling og et fuldtidsjobs
er det alligevel altid dig, der køber ind. Du gider ikke
være sur, men du vil gerne have ham til at gøre sin del.
Jeg ville hænge en indkøbsseddel på køleskabet
og der dagligt skrive ”Dette skal du (navn) købe på vej hjem i dag:”
Giv ham derpå denne ”arbejdsseddel” og sig, som den største selvfølge:
”Her er en opgave, som jeg regner med du tager dig af inden aftensmad.”
Det er første trin på vejen til, at madindkøb bliver hans ansvarsområde.
Mænd elsker at få helt klare konkrete arbejdsopgaver, gerne på sedler,
fremfor at få kritik og høre på moralske opstød.
7. Din chef er grov og ubehagelig overfor både dig
og flere af dine kolleger, men ingen tør sige fra.
Enten vil jeg fortælle ham dette direkte på tomandshånd
eller indkalde til et Protestmøde, så vi kan få nedskrevet vores klagepunkter
og give dem til ham. Hvis ikke det hjælper, vil jeg tale med tillidsmanden.
Disse tillids-folk mangler tit, at vi andre giver dem sådanne opgaver.
8. En kollega har kritiseret dit arbejde,
og du føler dig såret og urimeligt behandlet.
Det vil jeg sørme sige direkte til denne kollega, hvis
og når jeg opdager at jeg mere føler mig ydmyget, end hjulpet.
Hvordan kan vores kontakt dog ellers blive anderledes?
9. En kunde bliver ved med at komplimentere dit udseende
og invitere dig ud. Du er ikke interesseret,
men vil heller ikke miste kunden.
Sig: ”Jeg er glad for at du kan lide mig. Jeg kan også godt lide dig,
men desværre ikke nok til, at jeg vil mødes med dig helt privat, sorry.”
Der er ingen vej udenom, du må give et klart signal, nu eller senere.
Det er jo ikke dig, han skal købe, vel?
10. Du er overkvalificeret til dit job, og en forfremmelse
vil være på sin plads. Men tilbudet kommer ikke af sig selv.
Hvis jeg gerne vil ses, må jeg gøre mig mere synlig.
Derfor vil jeg snakke med en ven om det og bruge en bedre strategi.
Måske vil et velformuleret brev til min chef om mit synspunkt hjælpe?
Jeg vil ikke tavs acceptere dette, men tale med en god ven om det.
11. Din chef er meget konfliktsky.
I stedet for at sige det til dig, lægger han sedler
på dit bord, når der er noget, han er utilfreds med.
Det irriterer dig grænseløst. Hvad kan du gøre ved det?
Hvordan kan han vide at det irriterer dig, hvis du ikke tør
fortælle ham at hans kommunikations metode irriterer dig?
12. En vigtig kunde er vanskelig ud over det rimelige.
Du knokler dobbelt så meget for ham som for de andre kunder,
men han bliver ved med at presse på og tager en masse af din tid.
Selvfølgelig vedbliver kunden med at presse - fordi det oftest virker.
Skift kurs, og sig: ”Jo mere du presser mig, jo længere tid tager det.
Jeg betragter dig som en VIP-kunde, og jeg gør hvad jeg kan.”
Og vis ham i praksis, at du nu følger den formel.
13. Du har opdaget, at en kollega drikker alt for meget.
Alligevel kører han bil, også når han henter sine børn.
Spørg ham om du må se hans bilnøgler. Og så: Tag dem - og løb væk.
Hvis han er fuld, kan han ikke fange dig. Han vil først takke dig for det imorgen.
Hvis ikke - så tænk på den far, mor og barn, du redder fra at blive kørt over.
14. Du ved, du er god til dit arbejde. Resultaterne taler for sig selv,
og alle er glade for dig. Men hvor bliver lønforhøjelsen af?
Ja går den, så går den, siges der. Lige indtil du står fast og siger:
”Jeg gør meget mere end min pligt, hvor er belønningen?”
Klar, direkte og kontant tale letter forståelsen - for du forventer vel ikke
at firmaet sådan helt af sig selv vil betale dig en højere løn, end du beder om?
Vågn op, din chef er sørme ikke Julemanden. Find ud af, hvad der er rimeligt.
15. Din chef beder om din mening om en kollegas kvalifikationer.
Du vil ikke lyve, men har heller ikke lyst til at være en sladderhank.
Sig: ”Det er min kollega vi taler om - og du spørger som chefen,
så det vil jeg slet ikke have nogen som helst mening om.
Det håber jeg, du forstå - og vil respektere, fordi ellers
vil jeg meget hurtig blive meget ensom her i firmaet.”
Mine kollegaer kan ikke lide en, der sladrer.
hilsen fra
Else Marie Schultz Rasmussen.
Privatpraktiserende psykolog i Århus.
www.psykoweb.dk
+ se
"Noter fra et assertions kursus" fra 2001.
.
Her er de 15 spørgsmål igen.
Og denne gang skal du finde dine egne svar.
Hvordan vil du svare på disse 15 spørgsmål?
1. Din veninde vil gerne låne din nye bil
men du ved, hvordan hun kører og vil helst sig nej.
2. En kollega fortæller en racistisk vittighed.
Det gør dig sur, men du ved ikke, hvordan du skal reagere.
3. En veninde beder dig anbefale hende til et ledigt job i dit firma.
Du holder meget af hende, men mener ikke, hun egner sig til jobbet.
4. En veninde bagtaler en fælles veninde.
Du vil helst holdes udenfor, og vil ikke fornærme nogen.
5. Din chef læsser altid ekstra arbejde over på dit bord. Du nyder
taknemmeligheden, men er træt af altid at trække det tunge læs.
6. Hjemme: Trods ligestilling og et fuldtidsjobs
er det alligevel altid dig, der køber ind. Du gider ikke
være sur, men du vil gerne have ham til at gøre sin del.
7. Din chef er grov og ubehagelig overfor både dig
og flere af dine kolleger, men ingen tør sige fra.
8. En kollega har kritiseret dit arbejde,
og du føler dig såret og urimeligt behandlet.
9. En kunde bliver ved med at komplimentere dit udseende
og invitere dig ud. Du er ikke interesseret,
men vil heller ikke miste kunden.
10. Du er overkvalificeret til dit job, og en forfremmelse
vil være på sin plads. Men tilbudet kommer ikke af sig selv.
11. Din chef er meget konfliktsky.
I stedet for at sige det til dig, lægger han sedler
på dit bord, når der er noget, han er utilfreds med.
Det irriterer dig grænseløst. Hvad kan du gøre ved det?
12. En vigtig kunde er vanskelig ud over det rimelige.
Du knokler dobbelt så meget for ham som for de andre kunder,
men han bliver ved med at presse på og tager en masse af din tid.
13. Du har opdaget, at en kollega drikker alt for meget.
Alligevel kører han bil, også når han henter sine børn.
14. Du ved, du er god til dit arbejde. Resultaterne taler for sig selv,
og alle er glade for dig. Men hvor bliver lønforhøjelsen af?
15. Din chef beder om din mening om en kollegas kvalifikationer.
Du vil ikke lyve, men har heller ikke lyst til at være en sladderhank.
PS
Vil du se mine svar?
Vil du vide mere om at være assertiv,
så læs Anne Dickson berømte bog: ”Og jeg mener, hvad jeg si´r”,
som en god opslagsbog til kvinder om at opnå selvværd.
Og supler denne klassisker, med en endnu bedre:
Harriet Lerner: "Kunsten at kommunikere med sine nærmeste."
Hvordan man taler med andre, når man er vred, såret, bange,
frustreret, fornærmet, svigtet eller desperat.
Forum, 2003. - Bedre bliver det ikke.
Websider på dansk:
1. her er et assertivt ståsted.
2. Sådan kommuniker du effektivt.
3. check her, hvor stor din selvtillid er.
4. En masse link og artikler om selvtillid.
5. Vil du forbedre din kommunikation?
6. Artikler om 4 forskellige kontakt- niveauer.
7. Noter fra et Assertions kursus, vi ledede i 2001.
8. Jo mere du har tillid til dig selv, jo mere tillid har du til andre.
....+ Har du svært ved at sige "Nej" til andre, end dig selv?
9. at være/ blive følelsesmæssig og social intelligent.
10. Her kan du få assertations træning i Danmark.
På engelsk:
Her er link til YouTube foredrag:
Start med at se og høre: om at være assertiv.
+ Anne Dickson + John Gleese om assertion.
+ se e-book om at være mere assertiv. + se B.
+ se mere om de 4 kommunikations stilarter her.
+ 1. del af Anne Dicksons TVserie. + se 6. del.
Om at sige Nej til en person, du godt kan lide.
+ Sig nej til altid at sige ja. + mere om at sige nej, tak.
+ 10 eksempler på ikke at være/ og at være assertiv.
+ 10 måder at tænde en kvinde.
+ 4 forskellige måder at sige noget vigtigt.
+ Daniel Goleman: "om Social intelligence."
+ Test, hvor assertiv du er.
+ her er en anden assertiv test.
+ How to be more self confident.
+ 3 basic assertiveness techniques.
+ Kim Taylor: how to be more Assertiv. + se B.
+ Vikki Carrel: 5 phrases for becoming assertive.
+ Assertive communication skills: overview.
+ Noter fra et Assertions kursus. + se B.
+ Assertiviness skills+ training tips.
+ Becoming an assertive woman. + part 2.
+ Communication and assertiveness training.
....et 40 minutters foredrag af Jef Gazley.
Og se og hør en ældre Anne Dickson taler om
Compassion, i stedet for dominans og underkastelse.
(et Ted foredrag om kvinders forhold til magtens sprog).
..JernHans´s motto: "Det bedste du kan gøre her i livet,
...er at blive smaddergod til at være DIG, som du er NU!"
Tilbage til
en masse artikler om Selvtillid.
Tilbage til index