Kapitel 6
    Et skridt dybere
    ind i - og ud af mørket



    Onsdag morgen kl. 9 - 10
    er vi alle igen udenfor på plænen i en cirkel.
    Jeg starter opvarmningen til noget stille guitarmusik.
    Og om det videre forløb kan du læse mere her:
    Morgendansen, den 3. morgen.


    Onsdag formiddag
    Efter dansen og morgenmaden samles vi igen oppe på loftet.



    Ulla og Lotte vil gerne være hovedpersoner
    i formiddagens psykodramaer, og sætter sig derfor ind midt i cirklen.
    Ulla: "Der skete noget mærkeligt under dansen, som jeg ikke helt forstår.
    Pludselig følte jeg mig fanget ind af noget tovværk, næsten som hende der Kraka
    fra den gamle nordiske mytologi (der var nøgen og dog påklædt, viklet ind i et fiskenet).
    Jeg følte jeg var spærret inde og ville ud, men jeg kunne ikke. Så kom du Ebbe,
    og så husker jeg ikke mere, hvad der skete. Hvad var det egentlig, som skete?"
    Ebbe: "Tja og hmm - og hvordan har du det nu bagefter Ulla?"
    Ulla: "Meget bedre. Jeg føler mig mere åben."

    Ebbe: "I stedet for at tale om det, hvad siger du så til
    at forblive i denne mere åbne - og måske også mere nøgne tilstand?
    Prøv at være Kraka uden fiskenet i dag. Hvilke følelser vil det mon rejse
    i dig i løbet af dagen? Prøv at gå på opdagelse i, hvordan det mon føles
    at være blevet lidt mere vild, mere åben og sårbar, dvs. emotionel.
    Vil du prøve det?" Det er ok - og Ulla sætter sig tilbage i cirklen.

    Så nu er Lotte hovedpersonen i den næste session.
    (Og hvis du har glemt Lottes oplæg fra søndag aften, så klik her.)



      Om selvmordlysten,
      når du føler dig knockoutet.
      Lotte sidder og ser ud til at have det elendigt.
      Hun ser meget tung, mørk, tavs og indesluttet ud.
      Mona bryder ind: "Jeg kan lige så godt sige det, som du kan.
      Det er mig, der har skubbet på du skal være hovedperson nu.
      Vi to lå og puttede tæt sammen ude på græsset her til morgen.
      Det var så dejligt bare at ligge og lytte til den smukke musik.
      Jeg følte mig som en dyremor, som lå der med sin lille unge.
      Da Hugo kom hen til os, følte jeg, vi var en hel lille familie.

      - Derfor blev jeg skide forskrækket,
      da du bagefter fortalte mig, at du for alvor går
      og tænker på at begå selvmord! Det skræmmer mig virkelig Lotte!
      Det synes jeg, vi skal arbejde med nu, for ellers er det svært for mig
      at være med til noget som helst andet her i gruppen!"
      Flere nikker og støtter op.

      Else Marie: "Hvad siger du til det Lotte?"
      Lotte ser længe på Else Marie i tavshed: "Det kan jeg godt."
      Else Marie: "Jeg har også lagt mærke til, at du har det elendigt
      og jeg er lettet over, du godt vil arbejde nu.
      - Kom rejs dig op og gå lidt rundt.

      Lidt efter, siger Else Marie:
      "Og find nu et sted, hvor du føler dig tryg
      her i rummet." Lotte sætter sig der hvor Else Marie
      før sad. Hvorefter at Mone bliver hidkaldt til
      at sidde med sin ryg op mod Lottes.



      "... Ja, godt Mona. Sæt dig med ryggen imod Lottes ryg,
      så hun ikke sidder og falder sammen, imens vi først snakker lidt."
      Mona sætter sig tilrette op ad Lottes ryg, så hun kan give hende støtte,
      et mærkbart nærvær og en solid kropslig opbakning.
      Alle indretter sig, og opmærksomheden samler sig.

      Lotte: "Det er rigtigt. Jeg har det elendigt.
      Sådan har jeg haft det hele det sidste år. Mit liv
      er gået helt i stykker, siden Helge for 3 år siden forsvandt
      med hende den nye. - Jeg er alt for alene om det hele - og har
      efterhånden slet ikke lyst til at leve mere. Så enkelt er det."
      Hun falder sammen i kroppen, og ser tom og træt ud.

      Else Marie: "Lotte, fortæl mig lidt mere om det besvær,
      du har fået på halsen efter skilsmissen. Hvordan er det for dig
      at være helt alene og selv skulle klare det hele?
      Hvad mistede du, da Helge gik?"

      Lotte retter sig lidt op: "Jeg er ikke så uskyldig,
      som nogle af jer måske tror! Helge var sød og kærlig.
      Vi kunne stadig være gift, hvis jeg ikke havde gået og kedet mig
      så meget derhjemme. Jeg store idiot blev selvfølgelig en dag forelsket
      i en anden mand, som kunne give mig mere modstand
      og - ja bedre sex.... Åh det er så banalt at tale om.

      Else Marie:"Basalt er måske et bedre ord.
      Fortæl mig hvilket humør du var i dengang det skete?"
      Lotte: "Jeg mødte Lars til en fest og faldt for ham med et brag.
      Han var Helges modsætning. Han var fræk, udadvendt, talte meget
      og var utrolig opmærksom. Han tog mig med storm - og jeg flyttede
      sammen med ham i 4 måneder, men så en dag smed han mig bare ud.
      Han havde fundet en anden. - Han var også helt umulig at leve sammen med.
      Jeg flyttede hjem igen og troede, at alt bare ville fortsætte som før.

      Der gik bare ikke ret lang tid,
      så kom Helge og fortalte mig, at nu
      havde han fundet en anden, og så flyttede han. Han bor
      nu sammen med hende. - Jeg føler, at jeg har mistet alt."
      Hun græder lidt, Else Marie sidder blot stille.

      Lotte retter sig op: "Det er utrolig hårdt at være sygeplejerske!
      Det er nok det. Det er meget hårdt at arbejde på et hospital i dag.
      Der er også flere andre sygeplejersker, socialrådgivere og læger,
      der simpelthen "går i sort". Ja, det sker også for psykologerne.
      Der er mange andre end mig, der føler sig helt udbrændt.
      - Det er ikke kun mig. Det ved jeg godt, men..."

      Ebbe: "Hørt!
      (se: www.psykoweb.dk/stress/stress1.htm
      + www.psykoweb.dk/fakta/udmattelse.htm)
      OG Lotte, hvordan føles det for dig at føle dig udbrændt?"
      Lotte: "At jeg skal give og give uden at få andet tilbage end kritik.
      Hele året rundt, og så får jeg kun få en sølle løn for det! Lige med eet
      når du altså en dag til det punkt, hvor du simpelthen ikke har
      mere omsorg eller venlighed at give til andre.

      Du bliver sløv og mere og mere kold og fjendtlig inden i.
      Jeg gik til sidst rundt som i en komatilstand. - Inden jeg blev sygemeldt,
      følte jeg mig helt tom, ja næsten paranoid. Jeg så fjender alle vegne!
      Krav, forventninger, bønfaldende øjne. Når jeg nåede frem til aften,
      ventede mine to børn også på at få noget af mig. - Jeg føler ikke,
      jeg har noget som helst godt at give dem mere!"
      Hun ser helt tom ud i ansigtet nu.

      Else Marie: "Og så føler du dårlig samvittighed over,
      at du bare vil have fred og ro? At du hele tiden skubber dem væk
      og intet overskud har at give af mere?
      Det må gøre utrolig ondt?"

      Lotte ser ned i gulvtæppet: "Ja, det er frygteligt,
      men det værste er at jeg stadigvæk har det sådan!
      Jeg føler mig så forbandet tom inden i. - Jeg er også rasende
      på mig selv over, jeg var så åndsvag at forelske mig i Lars
      og mistede Helge. Jeg savner ham enormt meget, men nu
      nu er det for sent. Jeg har mistet Helge, og nu står jeg
      så her helt alene og har ikke kræfter til noget mere."

      Else Marie: "Og så bliver selvmordet tillokkende?"
      Lotte nikker og ser op. - "Det lyder i mine ører, som noget
      du har tænkt over længe. Er der en del af dig, der virkelig mener det
      sådan for alvor Lotte? Føler du dig virkelig parat til at dræbe dig selv?"
      Lotte nikker: "Jeg ved også, hvor og hvordan jeg vil gøre det."
      Hun ser meget længe ind i øjnene på Else Marie,
      der efter denne afprøvning spørger:

      "Hvad siger du til,
      at vi spiller dit selvmord igennem i et psykodrama,
      ... så du ikke behøver gøre det i virkeligheden?
      Lotte: "Det vil jeg godt."

      (Hvis du ikke kan huske det,
      kan du se Lotte´s oplæg søndag aften her)



    Psykodramaet gror frem.
    Else Marie: "Godt, hvordan har du tænkt dig at dø?"
    Lotte: "Det skal ske i en skov. Jeg har fundet et sted i en skov tæt ved,
    hvor jeg bor, hvor der er et stort smukt egetræ lige ved siden af engen.
    Dér vil jeg gå hen og lægge mig og sluge et glas stærke sovepiller.
    - Dem har jeg allerede liggende parat derhjemme. Og så vil jeg
    skære mine pulsårer over med en smuk gammel kniv,
    som jeg har arvet efter min farfar. - lang pause -
    Jeg vil være helt sikker på at dø stille og fredeligt.
    - Jeg dur ikke til noget som helst mere!"

    Else Marie: "Hm. Se, her er nogle saltpastiller,
    som kan forestille sovepillerne. Og her er en plastikkniv.
    Den søjle derovre er dit egetræ. Lotte kan du forestille dig,
    at du nu er ude i skoven under egetræet? (Lotte nikker).

    Godt, prøv at luk øjnene og prøv om du kan se
    hvordan træet her i skoven ser ud" - "Det er et egetræ".
    "Godt og træk nu vejret lidt dybere og forestil dig, hvordan her ser ud.
    Her, under det gamle egetræ ude i skoven lige ved siden af engen.
    Kan du se det for dig Lotte?" Hun nikker.

    Lidt efter siger Else Marie:
    "Og nu vil jeg godt bede dig om at rejse dig op.
    Gå lidt rundt og prøv at tænke højt. Jeg vil godt vide,
    hvad der sker inde i dig. Hvilke tanker dukker frem?"

    Selvmordet ude i skoven
    Lotte går rundt som i en trance midt i gruppen og siger:
    "Her er så stille og smukt. - Endelig får jeg ro. Jeg er så træt.
    Jeg kan simpelthen ikke klare det her mere. Jeg vil bare dø helt fredeligt.
    - Jeg må hellere spise sovepillerne i to portioner, så jeg er sikker på,
    jeg når at skære pulsårene rigtigt over. Jeg ønsker jo ikke
    at ende som en grøntsag. Jeg vil være helt sikker på,
    jeg gør det rigtigt! Jeg vil bare sove væk fra det hele.

    - Nu lægger jeg mig her og sluger den første portion."
    Derpå tager hun kniven frem, ridser sig i underarmen og sluger den anden
    portion sovepiller (saltpastillerne). Hun lægger sig under træet i fosterstilling.
    Hun ligger helt stille og bliver pludselig helt slap, da hun giver slip.
    og kryber sammen i sin unåelige indeklemte fosterstilling

    Else Marie lader hende blive liggende
    og lader øjnene glide rundt i gruppen. De fleste sidder lammet.
    Den eneste lyd er gruppens åndedræt: "Er der nogle af jer andre,
    som også seriøst har overvejet at begå selvmord? - Eller kender du
    til det, ind imellem at føle en helt overvældende stærk lyst til bare
    at stikke af fra det hele, væk fra alle kravene,
    væk fra dem altsammen, - bare for at få fred?"

    Hugo, Hanne, Poul, Lisbeth og Mona løfter hånden.
    Lisbeth bliver valgt som stand-in for Lotte, som bliver bedt om
    at rejse sig op. Else Marie tager Lotte i hånden og fører hende
    lidt til side, så hun kan se dramaet udefra - og få lidt afstand,
    hvilket ofte er vigtigt, når hovedet skal med i processen:



    Else Marie står nu sammen med Lotte ude til højre,
    imens Lisbeth bliver bedt om at gentage nøjagtigt det,
    som hun lige før så Lotte gøre. "Sig de samme replikker,
    som før bare flød frit ud fra Lottes mund."

    Det gør Lisbeth med stor indlevelse.
    Hun ender med at ligge stille, død og slap i fosterstilling.
    Lotte bøjer sig fremover og græder fortvivlet. Lidt efter retter hun sig
    langsomt op. Else Marie: "Lotte, veksler du mellem at befinde dig
    i en tilstand, hvor du intet føler, men tænker krystalklart og iskoldt
    - og en anden tilstand, hvor du føler alt for meget, men hvor
    der slet ingen tanker eller løsninger eksisterer.
    Kan det passe Lotte?"

    Lotte nikker og ser nysgerrigt på Else Marie. De ser længe på hinanden.
    Der er meget stille i rummet nu. Det er godt, fordi det giver klarhed, en ro
    og et nærvær som muliggører en fortsættelse, som er mere meditativ
    og opdagende, end den bevidstløse acting out, som de gamle
    psykoanalytikere med rette advarede så stærkt imod.

    Vi ønsker jo ikke at øve Lotte i at rase blindt udad eller indad.
    Else Marie prøver at skabe et nyt valgpunkt. Dvs. radikalt forandre
    på hendes håbløshed og opgivende opfattelse af sin situation og sig selv.
    Vi kalder det "at så et frø". Eller at støtte fødslen af en ny livsholdning.
    Else Marie beder Lisbeth om at gennemspille selvmordsscenen
    en gang til. Og denne gang er Lotte mere nysgerrig,
    og knap så skræmt fra vid og sans.

    Scenen slutter med,
    at Lisbeth igen krummer sig sammen og ser meget "død" ud.
    Lotte følger opmærksomt med udenfor med Else Marie.



    Liget findes og rædslen erkendes
    Else Marie: "Gad vide, hvem der mon vil komme forbi
    og finde dig død her under træet Lotte? Har du tænkt på det?"
    Lotte siger intet. Hun ser fjern og stivnet ud. Hun er pludselig
    blevet væk fra os. Else Marie tager hendes hånd og
    siger til Lisbeth: "Du bliver liggende død der

    - og I andre skal bare blive siddende,
    imens jeg lige går ned på græsset sammen med Lotte.
    Vi kommer snart igen. Kom, Lotte! Lad os få lidt frisk luft
    og gang i benene, ellers går vi snart begge to helt død."

    Lotte vakler lidt, da hun går ud
    af lokalet hånd i hånd med Else Marie.
    Da de står henne ved døren, ser Else Marie på mig, som vinker beroligende.
    Jeg kan nu vende min opmærksomhed mod de andre i gruppen og siger:
    "Så er ordet frit, indtil Lotte og Else Marie kommer tilbage,
    for så skal vi igen være stille."

    Poul stiller sig hen ved døren
    og lover at advare os, når de kommer tilbage.
    Flere fortæller, hvordan de har det lige nu, og de, som har brug
    for det, får luft for deres følelser og tanker uden frygt for at forstyrre
    Lottes forløb. Nogle får anspændtheden ud i ord og udbrud.
    Flere putter sig ind til sidemanden.

    Hugo sætter sig hen hos Hans. Et par stykker fortæller,
    at de har lyst til at løbe væk fra det her. Det er nok ikke
    helt tilfældigt, hvordan vi hver især reagerer
    i sådan en intens vigtig situation.

    Else Marie går tavs rundt med Lotte nede på plænen
    og tænker muligheder. Lotte følger vaklende med og tænker
    på umuligheden. Hun får et knus, og da der igen er kontakt,
    sætter de sig ned i græsset. Else Marie beder Lotte fortælle
    lidt om, hvad hun ser, lugter, hører og mærker lige nu
    og her på plænen. Det kan hun godt.

    "Lotte, nu om lidt skal vi op til de andre igen.
    Kan du forestille dig, at du er en lille pige på 6 år?
    Tag skoene af og prøv at gå barfodet." Hun binder skoene op
    - meget koncentreret. Else Marie: "Kan du huske, hvordan livet var,
    dengang du kun var 6 år?

    Start med at plukke en buket af de der
    blå markblomster derhenne. Først en buket til dig og så en til mig.
    Mærk, hvordan det føles at være her ude i naturen."
    Det gør hun barfodet, imens Else Marie
    får sig et lille pusterum.

    Poul giver os et fløjt, så der er stille,
    da Lotte og Else Marie kommer tilbage.
    De kommer småsnakkende ind. De har begge
    en buket blå markblomster i hænderne. Else Marie
    stiller sig imellem os og Lotte, og ser tavs på hende.
    inden hun breder sin buket ud over gulvet
    og sætter sig stille ned i cirklen.

    Lotte opdager lidt tåget og fortumlet os andre
    - og den scene foran hende, der er bevaret fra før.
    Else Marie: "Kan du forestille dig, at du nu er en lille pige på 6 år,
    der leger her på engen ved det store egetræ ude i skoven?

    Begynd at lege at du er helt alene
    og plukker blomster her på engen. Start med at plukke
    de der blå blomster!" Hun peger på en af markblomsterne,
    der ligger på gulvtæppet. Lotte smånynner og begynder
    at samle blomsterne op.

    Hun ser alle andre steder hen, end på Lisbeth,
    som stadigvæk ligger i fosterstilling under træet og spiller død.
    Det er lige ved at blive for pinligt at overvære Lottes afledningsmanøvre.
    Hun overspiller helt rollen som "den lille søde, uskyldige, muntre solstrålepige".
    Hun ser ikke på den døde kvinde, mens hun samler blomster op,
    og ender med at stå og se ud af vinduet med et fjernt blik.

    Else Marie rejser sig, og går hen og tager hende i hånden.
    Pludselig drejer hun hende om mod den døde kvinde, som ligger
    sammenrullet foran os. Lotte begynder helt spontant at skrige.
    Skriget bliver højere og højere, gennemhvinende.

    Pludselig stopper hun hulkende op og falder om på gulvet.
    Else Marie sætter sig ned ved hende og lægger en varm hånd
    på ryggen lige bag hendes hjerte: "Hvad føler du ved
    at finde den kvinde dér liggende død og iskold her?"

    Lotte: "Rædsel, det klaprer og ryster i kæberne."
    Else Marie: "Godt, og lad rystelserne gå igennem dig.
    Bare giv slip på dem - ja godt, kan du give endnu mere slip?
    Er der også en lyd?"

    Efter at have grædt og ladet rystelserne gå igennem sig
    et stykke tid, retter Lotte sig lige med et ud i et stort stræk.
    Og skriger igen sønderrivende, mens hun vender sig om på ryggen
    og flår vildt i gulvtæppet. Vi løfter hende lidt op og lægger en madras
    ind under hende (og en ekstra under hendes ben, så hun bedre kan
    hamre med hælene, løsne benene, bækkenet og samtidig slå løs
    med armene uden at skade sig selv).

    Hun er som et såret vildt dyr - og får en masse smerte ud.
    Efter nogle flere vulkanske udbrud falder der ro over hende.
    Hun blivet et med varmen, som nu strømmer igennem hendes krop.
    Livet vender tilbage. Else Marie lægger en varm hånd på Lottes mave,
    og Hugo giver hende lidt fodmassage. Lisbeth rejser sig, går ud på toilettet
    og kommer lidt efter ind med et vådt køligt håndklæde,
    som hun blidt lægger på Lottes pande.

    Det er et godt tidspunkt at tage en pause,
    så alle forlader lokalet og går ud i den friske havluft
    - undtagen Else Marie og Lisbeth, som bliver oppe i lokalet hos Lotte.
    Jeg sætter Georghe Zamfir´s panfløjte ("Flûte de pan et orgue" fra 1971)
    på anlægget udenfor huset, og den tunge lyd af Marcel Cellier´s
    dybe basorgel og den unge Zamfir´s kæmpende lyse sprøde
    panfløjte danser den ældgamle dyst mellem mørket
    og lyset i vinden for os.



      At opdage konsekvenserne
      af at du ikke lever på en øde ø.
      Gruppen samles atter ovenpå, og sidder nu igen omkring Lotte.
      Else Marie ser på os med en finger for munden og siger lidt efter:
      "Er du klar til at fortsætte Lotte - eller vil du holde for nu, her?"
      Lotte: "Jeg har det meget bedre nu, men jeg føler mig
      slet ikke færdig."

      Else Marie: "Hvad tænker du på, lige nu?"
      Lotte: "Jeg tænker på, hvordan min lille pige på 6 år derhjemme
      vil reagere, hvis hun fik at vide, at jeg havde dræbt mig selv. Det må hun
      simpelthen ikke opleve! Da jeg skreg, var det, fordi jeg pludselig opdagede,
      hvad det var, jeg var ved at gøre mod hende. Det er frygteligt.
      Det skal hun i hvert fald ikke udsættes for!"

      Else Marie: "Så du fandt ud af, hvorfor du ikke må begå selvmord.
      Der må da også være en anden udvej Lotte! Skal vi prøve at se efter den?"
      - Men det er lidt for tidligt endnu. Lotte ser ud, som om Else Marie
      bad hende om at flyve.

      Else Marie: "Er du helt sikker på,
      du ikke mere vil vælge selvmordet som udvej?"
      Lotte: "Ja, Det vil ødelægge mine børn fuldstændig, hvis jeg gjorde det.
      Jeg kan ikke være så egoistisk! Det kan jeg ikke tillade mig."

      Else Marie: "Det kan jeg kun give dig ret i.
      Det ville være noget helt andet, hvis du havde kræft i sidste stadie.
      Som det er nu, vil dine børn - og alle andre, der holder af dig blive
      efterladt med et kæmpechok, skyldsfølelser, en målløs vrede og
      det store ubesvarlige spørgsmål: "Hvorfor dræbte hun sig selv?"

      Det kan få en uhyggelig livstidseffekt på børn,
      hvis deres far eller mor dræber sig selv. Senere hen i livet
      vil de alt for ofte køre sig selv helt ud i torvene, ja måske selv prøve
      at begå selvmord! Fordi de derved tror, at de bedre kan forstå,
      hvorfor deres mor/far følte sig tvunget til at dræbe sig selv.
      Ja, de kan bruge resten af livet på at forsøge at forstå
      dette uforståelige: Hvorfor? - som engang
      spændte ben for deres tro på livet.

      Det er så tragisk, fordi børn med en selvmordsforældre
      ofte gør selvdestruktive ting for at genetablere forbindelsen
      med den døde. Det dæmoniske er, at hvis det så endelig en dag
      lykkes for dem at forstå, ja så dør de jo med stor sandsynlighed
      også for egen hånd. Hvorfor? - Fordi at så har de det
      jo lige så rædselsfuldt!

      Børn og forældre bliver bundet sammen i død og smerte.
      Det er at kaste en ond skygge ud over deres fremtid. Jeg har talt
      med flere, som fik forstyrret deres barndom og voksenliv på grund
      af en mors eller fars selvmord. Ja, jeg har hørt nogle fortælle,
      hvordan de har følt det, som om den døde kalder på dem.

      Selvmord smitter!
      Derfor er selvmord et tabu, et no go,
      som du kun må tænke på, men ikke gøre, når du har børn.
      Du ønsker vel ikke at lære dem, at det er ok at vælge den letteste
      udvej, når livet bliver hårdt? Eller at det er nødvendigt at dræbe
      sig selv for at få fred og ro. Det er da bedre at lære dem
      at mennesket kan overleve selv det værste mareridt."
      - Lang tavshed.

      Ebbe: "Ja, lad os låse den bagdør,
      for før starter dit nye liv jo ikke! Men før vi ser ind i svaret på,
      hvorfor det alligevel er bedst at leve, har jeg lyst til at uddybe,
      hvad det egentlig er for et budskab, du udsender til dine børn,
      hvis du dræbte dig selv. Hvad fortæller du dem om livet,
      hvis du slog dig selv ihjel?

      Hvad vil du f. eks. svare dem, hvis de en dag spørger dig:
      "Mor, dengang for mange år siden, da du ønskede at dø,
      hvorfor ville du det?" - Hvad vil du svare Lotte?"

      Lotte råber desperat:
      "Jeg kan simpelhen ikke holde det ud mere!
      Jeg kan ikke se nogen anden udvej. Jeg kan ikke holde mit liv ud,
      når det er sådan. Det bliver bare ved og ved med at være håbløst!"
      (Her følger en lang pause, hvor hun langsomt vender sit perspektiv,
      og vågner op). - "Jeg havde glemt alt om jer og alle andre.
      Jeg ville bare væk, sove - og hurtigst mulig blive glemt.

      - Jeres far var en meget bedre forældre, end jeg.
      Jeg ville bare have fred! ... Undskyld!" Hun græder lidt.
      Ebbe: "Er der et dybere budskab, som ligger bag den undskyldning,
      Lotte? Hvad er egentlig dit budskab med den handling? Hvad siger
      du om livet ved at dø på den måde? - Hvad skulle der f. eks.
      stå på din gravsten, hvis du selv skulle mejsle
      nogle ganske få ord der ... højst 1 sætning?

      Står der eet budskab foran
      - og et helt andet på bagsiden af din gravsten?"
      Lotte grædende: "Jeg forstår ikke, hvad du mener?"
      Else Marie: "Jo, hvad er dit selvmordsønske et udtryk for?
      Hvad er det som synes tabt for evigt? -

      Lad os prøve at se lidt dybere
      ind i mørket. Hvad er det, som er så vigtigt, at du synes,
      det er værd at dø for? Det vil jeg godt prøve at forstå!"

      Lotte retter sig op
      og tørrer tårene væk: "Det vil jeg også gerne selv forstå."
      Else Marie: "Lisbeth, læg dig nu igen død her ved træet."
      Det gør hun som før. - "Lotte, først skal du prøve at leve dig
      lidt mere ind i at være din lille uskyldige datter, som vildt chokeret
      og rædselslagen kommer og finder sin mor ligge stiv, iskold og død.
      Hvad tror du, en lille pige har lyst til at sige til en mor,
      som har dræbt sig selv?"



      Dette er selvfølgelig utrolig svært for Lotte.
      Hun rejser sig, går hen og sætter sig på hug ved "den døde"
      og siger grædende: "Hvor kunne du gøre det!

      - Godt, du ikke er min mor!
      Min mor ville aldrig dø fra mig på den måde.
      Min mor elsker mig nemlig. Du er ond! - Du er ond,
      at du kan gøre sådan noget imod mig. Jeg hader dig!"
      Hvorefter hun rejser sig op og dirrer i hele kroppen af raseri.

      Else Marie: "Ja godt. Mærk styrken i det raseri, du føler nu!
      Det understreger jo det, vi lige har talt om. " Hun går lidt rundt,
      stampende i gulvet. -"Godt, nu ved vi, at det ikke er hele dig,
      der vil dø! For så havde du jo allerede gjort det!"

      Lotte nikker og stamper færdigt,
      inden hun igen kommer hen til Else Marie: "Godt, og nu
      vil jeg godt have, at den del af dig som virkelig ønsker at dø,
      lægger sig under egetræet der, og så vil vi begrave den mulighed.

      Derefter vil vi lade dig være alene heroppe et stykke tid,
      så du kan finde dine egne svar på, hvad dit selvmordsønske
      egentlig handler om i fred og ro.

      Jeg vil godt være sikker på, at du låser den bagdør.
      Er det ok Lotte?" Hun nikker skræmt og nysgerrigt.
      "Vi vil lade dig blive liggende "i graven" til du vil op igen,
      men i modsætning til, hvad der ville ske, hvis du virkelig var død,
      kan du nu opleve det hele i dybden og meditere over, hvad det
      egentlig drejer sig om. Prøv om du kan finde 2 enkle sætninger,
      der er værd at huske om det, du her er midt i.

      - Hvad vil du svare din datter
      og din søn, hvis de en dag spørger dig: hvorfor?"
      Lotte krummer sig sammen "under træet" i fosterstilling
      og ligger helt stille. Else Marie fortsætter: "Det er alt for let at sige,
      at du gør det, fordi du er ond. Hvis du virkelig er ond, så ville du
      jo overhovedet ikke sidde her og arbejde med det.

      - Du har det ondt.
      Det er noget helt andet! Du føler dig slået ud, knockoutet,
      håbløs og umulig. Ok, men det dur altså ikke, bare
      at kalde dig selv ond og håbløs, det er for let.
      Hvad handler det her egentlig om Lotte?"

      Og henvendt til os andre: "Lad os begrave den del af Lotte,
      som ønsker at dø. - Prøv hver især at sidde et øjeblik i tavshed nu,
      og overvej, om du har en sætning eller et udbrud i dig.

      Hvad har du lyst til at sige til den del af Lotte,
      som ligger død der? - Når du har din sætning, så tag en pude
      og gå een for een hen til graven og læg den ovenpå "liget"
      .... Og gå så ud i solen. Hvem har lyst til at starte?"

      Lidt efter lidt går vi andre, een for een, hen til Lotte
      og lægger eller kaster en pude ovenpå hende. Nogle har
      nogle "farvel ord" til hende, andre græder bare. Hanne, Mona
      og Ulla er så de dirrer af tilbageholdt vrede. De kaster deres pude
      ovenpå Lotte og skynder sig væk.. De andre reagerer
      på hver sin måde, fordi vi er forskellige mennesker.



      Hans er den sidste, som rejser sig.
      Han kaster hårdt og rasende sin pude på Lotte,
      der tydeligt inde bag alle puderne må kunne mærke det
      som et kraftigt stød i sin krop. Men hun ligger helt stille,
      uhyggeligt stille, inde under det bjerg af puder,
      der efterhånden dækker hende,
      som en lille stenhøj.



      Meget stille lister vi derefter ud i den friske luft,
      undtagen Else Marie, der bliver hos Lotte. Der er en meget intens
      og dirrende stemning i huset. Kun ganske få siger noget. Det er mest
      småord a´ la: "Gider du lige give mig en kop kaffe?",
      "Åh! det er rart at komme ud" og "Puha!"

      Jeg føler mig dejlig nærværende og meget rolig inden i.
      Ude i solen ser jeg, at alle farverne er lidt tydeligere og lysere.
      Lærken synger stadigvæk højt over huset.

      Efter ca. 15 minutters tid lister jeg op i lokalet
      og kigger ind til Lotte, som stadigvæk ligger under alle puderne,
      og sætter mig stille ned ved siden af Else Marie. Jeg ved, at der sker
      en masse i Lotte nu. Det, hun frygter mest af alt, nemlig at hun en dag
      "kommer til" at tage sit eget liv, er nu blevet yderst konkret
      for hende og forstærket i mærkbar grad.

      Nu er det ikke blot en tvangstanke eller en ubevidst længsel,
      nu er det blevet en mærkbar følelsesmæssig realitet for hende.
      Beslutninger, der tages i sådan en intens situation,
      kan virkelig ændre på en gl. fastlåst livsholdning,
      såvel i den gode, som i en destruktive retning.

      Det var jo sådan den gamle beslutning blev taget
      - og et nyt valg, en ny beslutning kan fødes.



    En halv time
    efter kommer resten af gruppen igen op i lokalet
    og sætter sig i en tæt ring omkring Lotte, som nu er kravlet ud
    under puderne og ligger på ryggen. Vi sidder helt stille og venter.
    Jeg gør cirklen lidt større, så Lotte får mere rum
    og tager de nærmeste i hånden.

    Sådan sidder vi sammen, imens vi venter.
    Vi ser ikke på Lotte, vi ser hende og venter.
    Lotte sætter sig lidt efter op. Hun ser stille og tankefuld ud.
    Nu er hun ikke mere tom eller fjern, men fuld af følelser
    - og meget nærværende. Hun sidder længe og ser
    på os, som om det er første gang, at hun ser os.

    Så rejser hun sig, og går hen og ser ud af vinduet på markerne.
    Det må minde hende om noget rart, for lidt efter vender hun
    sig mod os. Ser sig stille rundt og smiler! - Noget i os alle
    giver slip på en befriende måde.

    Else Marie: "Hvad fandt du ud af?"
    Lotte: "Jo, på forsiden af gravstenen skal der stå:
    "Et liv uden håb om kærlighed er ikke værd at leve!"
    På bagsiden står: "Hun turde ikke elske og håbe igen."

    Jeg har ikke lyst til at sige andet lige nu. Jeg ved bare helt sikkert,
    at jeg ikke vil dø! ... Senere vil jeg godt snakke med jer,
    men ikke nu. Er det ok?" Det er det selvfølgelig.


    Afrunding
    Efter et langt break, sidder Lotte nu midt i cirklen
    nede på græsset, mens vi lytter til Maria Bergmanns
    stille hudløse sang: "Jag vill tacka livet" (1981). Vi rejser os
    og står tæt sammen til Savage Rose' styrkende "Sang til livet" (1988)
    for derpå at danse kædedans til Trille´s stadig aktuelle
    gamle rødstrømpesang: "De små skridts dans" fra 1981.

    Bagefter giver vi os tid til at høre på oplevelser.
    Mange siger vigtige ting om sig selv. Hanne taler på manges vegne,
    da hun siger: "Jeg ved godt, hvordan det føles at være så utrolig
    stærkt lokket af selvmordstanker.

    Jeg var også engang meget langt ude.
    Dengang troede jeg resten af mit liv blot ville blive
    een lang fortsættelse af det ulykkelige håbløse liv, som
    jeg levede på det tidspunkt. Jeg troede, mit helvede ville vare ved
    resten af livet! Jeg kunne intet godt føle.

    I dag betragter jeg det, som et meget sort kapitel i mit liv.
    Det var en lærestreg for mig om, at jeg slet ikke var så stor og stærk,
    som jeg hele tiden følte, jeg burde være for at andre skulle kunne lide mig.
    Jeg var simpelhen hovmodig. Jeg lærte, at jeg også kun er et menneske,
    som er sårbar og skrøbelig, lige som vi jo alle er. - Det sværeste
    for mig er stadigvæk at acceptere, hvor rasende jeg kan blive!

    Jeg har et så stort et raseri i mig,
    at det nogle gange er ved at kvæle mig.

    Dengang følte jeg mig så desperat, og samtidig
    så fuldstændig slået ud og udmattet, at jeg kun evnede
    at stirre mig blind på selvmordet, som den eneste udvej.
    - Der gik over 3 år, hvor jeg ikke kunne slippe den tanke.

    Sådan startede jeg, da jeg kom i terapi sidste år.
    Jeg troede, jeg var skør og at jeg kun kunne se frem til
    en livsvarig indlæggelse, som kronisk patient på en psykiatrisk afdeling
    resten af mit liv. ... For mig er det værre end døden!

    Nu ved jeg, at jeg simpelhen var så fuld af selvhad og livslede,
    at jeg ikke kunne mærke andre følelser. Det var et helvede.
    Jeg troede, alle andre var normale, og at jeg var ved
    at blive rigtig sindssyg. Jeg havde det utrolig ondt
    og troede, alle andre ville være ligeglade med,
    om jeg døde.

    - Det allerværste var, at selv om de sagde, de elskede mig,
    så ville eller kunne jeg ikke tage det ind. Jeg var så fuld af selvhad
    og afmagt, at jeg intet kærligt kunne føle mere.
    Jeg følte mig fuldstændig fortabt.

    - Jeg er glad for, du sagde, du ikke vil dø Lotte.
    Jeg håber, du har opdaget, at selvmord er den dummeste udvej.
    En permanent løsning på et midlertidigt problem,
    vil jeg kalder det i dag.

    Jeg havde helt glemt alle de pragtfulde øjeblikke,
    livet jo også har. Jeg troede, jeg kunne se ind i fremtiden
    - at det ville blive ved og ved med at være lige så rædselsfuldt,
    som det var på det tidspunkt. I dag er jeg glad for, jeg ikke gjorde det.
    Det håber jeg også, du kan sige en dag."

    Lotte lytter til et par stykker mere. Rejser sig så op
    og spørger, om det er ok, at hun går sig en tur alene. Det er det,
    hvorefter hun siger: "Jeg har slet ikke lyst til at høre mere om død.
    Alle mine tanker om den er helt væk lige nu, og det vil jeg godt holde fast i.
    - Jeg føler mig meget sårbar og er glad over, at I er her, når jeg kommer tilbage.
    Men lige nu har jeg mest lyst til at være helt alene og fordøje alt det,
    som er sket. - Jeg vil godt prøve at nyde den gode rolige følelse,
    som jeg har i mig nu." Hun forlader os og vandrer ned til havet,
    i mens vi andre fortsætter runden

    - og tager et kvarters kaffepause inden næste session.
    Else Marie og jeg taler lidt om forløbet, og er enige om,
    at vi da vist gik lige ud til kanten af det forsvarlige. Det, der gjorde
    det muligt, var, at Lotte trods sin skrøbelighed også er ret egostærk
    (jvnf hendes oplæg søndag aften og her i formiddag).

    Hun klarede den barske tur, vi udsatte hende for
    - og kom jo også styrket igennem det døde punkt,
    som hun før sessionen sad så uhyggeligt fastlåst i.

    Else Marie: "Jeg synes, det var nødvendigt,
    og jeg havde hele tiden en god stærk kontakt med hende."
    Ebbe: "Ja, og vi har endnu 3 dage tilbage af kurset, hvis hun ikke
    kan integrere det, der er sket." Vi bliver enige om, at Else Marie
    følger sessionen op ved at tale med hende senere i dag.


    Klik videre her
    til den næste side
    hvor Hugo ser på sin hævnlyst

    Savnede du at læse
    om morgenopvarmningen, så klik her.


    Klik videre her til
    den næste side



    Se Indholdsfortegnelsen
    Psykodrama bogen

    Se indbydelsen til ugekurset
    der beskrives i PsykoDrama-bogen


    og vores 2. bog
    Bid livet i låret og find dig en kæreste.


    tilbage til index

    over hele www.psykoweb.dk


    eXTReMe Tracker